به گزارش روابط عمومی خانه صمت گیلان؛ سامانه جامع تجارت در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به اتمام مصوبه "ترخیص درصدی کالاهای حوزه صنعت" پیشنهاد میشود؛ ثبت سفارشهایی که پیشتر از روش فوق استفاده میکردند از روش برات مدتدار از محل سامانه نیما (تخصیص اعتباری) بهره گیرند.
سامانه جامع تجارت در این اطلاعیه ای چنین اعلام کرد:
قابل توجه بازرگانهای محترم؛
به اطلاع میرساند با توجه به اتمام مصوبه "ترخیص درصدی کالاهای حوزه صنعت" در گمرک ج.ا.ا.، به منظور تسهیل در ترخیص کالاهای وزارت صمت پیشنهاد میشود؛ ثبت سفارشهایی که پیشتر از روش فوق استفاده میکردند از روش برات مدتدار از محل سامانه نیما (تخصیص اعتباری) بهره گیرند. بازرگانهای محترم میتوانند جهت آشنایی بیشتر با شرایط این روش به قسمت "ج" بخش اول مجموعه مقررات ارزی (صفحات ۲۶ و ۲۷- اینجا کلیک کنید) که در پایگاه اینترنتی بانک مرکزی بارگذاری شده است مراجعه نمایند.
شایان ذکر است طبق اعلام اداره تخصیص ارز بانک مرکزی، تا اطلاع ثانوی شرط "اعتباری بودن" ثبت سفارش کنترل نمیشود و لزومی به انتخاب گزینه "اعتباری" در فیلد نوع پرداخت ثبت سفارش وجود ندارد. همچنین درخواستهایتخصیص ارز اعتباری در اسرع وقت تائید میگردند.
کاربران گرامی در صورت تمایل به استفاده از این روش میبایست اقلام اطلاعاتی درخواست تخصیص ارز خود را مطابق اطلاعات ذیل تکمیل نمایند:
- نوع معامله: مدت دار
- متعهد: خریدار
- محل تسهیلات: بدون تسهیلات
- مهلت بازپرداخت: مهلت دار
- محل تامین ارز: سامانه نیما
- نوع نرخ ارز: آزاد
- نوع درخواست: اصل
- مدت به ماه: بین ۱ تا ۴ ماه
- مهلت انقضا: ۳۰ روز
خلاصه ای از اطلاعیه به شرح زیر است:
1-3. ثبت وصولی اسنادی مدت دار
وصول اسنادی مدت دار با سررسید پرداخت حداکثر 120 روز تقویمی از تاریخ بارنامه یا پذیرش پرداخت (قبولی) با تامین ارز صرفاً از طریق سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) به منظور واردات به سرزمین اصلی و با رعایت سایر ضوابط و مقررات ارزی و موارد زیر امکان پذیر است:
1-1-3. ارائه ثبت سفارش معتبر با نوع پرداخت “اعتباری” و همچنین پیش فاکتور/قرارداد تجاری که در آن قیمت کالا بر اساس فروش مدت دار تنظیم شده باشد، الزامی است.
2-1-3. موسسه اعتباری موظف است گواهی ثبت آماری اعتباری مربوط به مدت زمان حداکثر 4 ماه و مهلت انقضا 30 روز را از طریق سامانه جامع ارزی دریافت کرده و شماره “6307485” را در فیلد “کد بخشنامه” درج کند.
3-1-3. صدور مجوز انجام فرآیند ترخیص کالای مربوطه منوط به ارائه اسناد حمل صادره موخر بر تاریخ ثبت سفارش و مطابقت آن با مندرجات ثبت سفارش مربوطه خواهد بود.
4-1-3. ثبت مبلغ وصولی اسنادی حداکثر تا سقف ثبت سفارش و صرفاً به میزان مجموع گواهی های ثبت آماری تایید شده امکان پذیر است.
5-1-3. مهلت ثبت وصولی اسنادی (با وجود برات یا بدون برات) و ارائه اسناد به همراه دستور وصولی حداکثر 30 روز تقویمی از تاریخ صدور اولین گواهی ثبت آماری در سامانه سمتاک تعیین می شود.
تبصره 1: در صورت معامله اسناد حمل طی مهلت مذکور، مهلت ارائه تمه اسناد وصولی (برات) اسنادی به مدت 30 روز تقویمی از تاریخ معامله اولین سند حمل ثبت شده در سامانه سمتاک قابل افزایش است.
تبصره 2: اسناد حمل ارائه شده پس از مهلت مذکور قابل پذیرش نخواهد بود.
تبصره 3: در صورت معامله اسناد حمل، موسسه اعتباری مکلف است ظرف مهلت 7 روز تقویمی از تاریخ معامله اسناد، نسبت به ثبت اسناد حمل مذکور در سامانه سمتاک اقدام نماید.
6-1-3. با توجه به اعتباری بودن واردات، ثبت درخواست تامین ارز منوط به ارائه سند ترخیص مطابق (پروانه گمرکی ترخیص قطعی) و به میزان کالای ترخیص شده یا صدور مجوز جهت انجام فرآیند ترخیص کالا (کد رهگیری)، هر کدام کمتر باشد، امکان پذیر است.
7-1-3. ثبت درخواست تامین ارز از طریق سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) 45 روز تقویمی قبل از بزرگ ترین تاریخ سررسید پرداخت اسناد حمل و تا روز سررسید پرداخت اسناد حمل در سامانه سمتاک امکان پذیر می باشد.
8-1-3. علاوه بر لزوم ارائه سند ترخیص مطابق (پروانه گمرکی ترخیص قطعی به لحاظ کمی و کیفی) با مندرجات ثبت سفارش و اسناد حمل مربوطه، آزادسازی و ثایق ماخوذه منوط به ثبت اطلاعات ارز تامین شده در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) خواهد بود.
9-1-3. در صورتی که اداره کل ذی ربط در موسسه اعتباری (شامل یکی از ادارات کل ارز، خارجه، عملیات ارزی، بین الملل) تایید نماید که امکان تامین ارز برای متقاضی طی مهلت تعیین شده فراهم نبوده است؛ تمدید سررسید پرداخت به مدت 15 روز تقویمی از تاریخ تایید موسسه اعتباری به منظور تامین ارز امکان پذیر می باشد.
10-1-3. با عنایت به مفاد تبصره (3) ذیل ماده (13) قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با توجه به الزام به اخذ تعهدنامه فرم پیوست شماره (2)، چنانچه موسسه اعتباری حسب مستندات یا مدارکی اطمینان حاصل کند که پیشتر از محل دیگری ارز برای کالای مربوطه تهیه و به ذینفع پرداخت شده است، لازم است ضمن اجتناب از درخواست اخذ مجوز انجام فرآیند تامین ارز، درخواست تامین ارز و ارائه خدمات مربوطه را برای پیگیری مراتب قانونی به مدیریت مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم موسسه اعتباری متبوع گزارش نموده و پس از اخذ نظر آن واحد، اقدامات لازم را به عمل آورد.
11-1-3. کلیه مسئولیت های مربوط به تغییرات نوع نرخ ارز و نوسانات نرخ ارز و تامین ارز مربوطه بر عهده وارد کننده خواهد بود.
12-1-3. در زمان ثبت اسناد حمل، اخذ پیش دریافت معادل 10 درصد وجه ریالی اسناد حمل به صورت علی الحساب، ضمن پذیرش مسئولیت تغییرات نوع نرخ ارز و نوسانات نرخ ارز توسط وارد کننده بابت آن الزامی می باشد.
2-3. ثبت وصولی (برات) اسنادی مدت دار
صرفاً از محل های تامین ارز اعلامی از سوی این بانک امکان پذیر می باشد.
3-3. در صورتی که دستور وصولی مبنی بر تحویل اسناد به خریدار در قبال پذیرش نویسی یا تعهد پرداخت وجه وصولی (برات) در سررسید توسط موسسه اعتباری باشد، طبق بند (16) قسمت “کلیات” این بخش، اخذ وثایق لازم و کافی جهت تضمین ایفای تعهدات متقاضی و وصول مطالبات، قبل از تحویل اسناد و پذیرش نویسی الزامی است.
4-3. در صورتی که دستور وصولی مبنی بر تحویل اسناد در قبال اخذ قبولی برات گیر بدون تعهد پرداخت آن موسسه اعتباری باشد، تحویل اسناد با این شرط بلامانع می باشد. ضمناً در این موارد، موسسه اعتباری تعهدی نسبت به پرداخت وجه وصولی (برات) اسنادی ندارد.
5-3. تغییر شرایط پرداخت وجه وصولی (برات) اسنادی مدت دار به دیداری و کاهش سررسید پرداخت مربوطه امکان پذیر نیست.
6-3. تنزیل بروات اسنادی مدت دار امکان پذیر نیست.
4. واخواست برات
در نحوه واخواست برات توسط بانک فرستنده اسناد، رعایت قانون تجارت ایران و دریافت کلیه هزینه های واخواست از حساب برات کش (Principal) الزامی است.