دستورالعمل تامین مالی زنجیره‌ای به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد| دریافت فایل دستورالعمل

 براساس دستورالعمل ارائه خدمات تامین مالی زنجیره تامین توسط موسسات اعتباری، موسسه اعتباری وظیفه اعتبار سنجی دقیق و اصولی بنگاه تولیدی که درصدد دریافت تسهیلات هستند را دارد به طوری که اهلیت و توان اعتباری بنگاه مورد نظر مشخص شود. در غیراینصورت موسسه اعتباری نباید به بنگاهی که اهلیت و توان اعتباری آن بررسی نشده، خدماتی ارائه دهد. 

در یکی از مفاد این دستورالعمل آمده است که وضعیت تسهیلات و تعهدات غیرجاری و چک برگشتی مشتری نیز باید پیش از پرداخت تسهیلات به او استعلام شود در غیر این صورت موسسه، مجاز به پرداخت اعتبار نیست. 

مطابق این شیوه نامه، اخذ وثایق و تضامین کافی از سوی موسسه اعتباری الزامی است که با توجه به شرایط و وضعیت مالی متقاضی اعتبار، انجام می‌شود. 

موسسه اعتباری باید بنا به درخواست بانک مرکزی، تمام اطلاعات درباره ارائه خدمات تامیم مالی زنجیره تامین را برای تایید به بانک مرکزی ارائه کند. ضمن اینکه تمام فعالیت های موسسه اعتباری در این زمینه (چه مستقیم و چه به صورت برون سپاری) باید براساس قوانین و مقررات جاری به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی و ضوابط نظارتی و اعتباری باشد و همچنین مکلف است فرایندهای مربوط به شناسایی مشتری را براساس قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تهیه، تنظیم و اجرا کند.

براساس دستورالعمل ارائه خدمات تامین مالی زنجیره تامین توسط موسسات اعتباری ، موسسه اعتباری می‌تواند راسا یا با مشارکت موسسات اعتباری دیگر، بخش از خدمات مورد نیاز را به اشخاص ذی صلاح بسپارد و اصطلاحا برون‌سپاری کند که البته تمامی مسئولیت ناشی از این امر از لحاظ امنیت اطلاعات و محرمانه بودن اطلاعات، مدیریت ریسک و ... بر عهده موسسه اعتباری خواهد بود. 

براین اساس، فرایندهای تسویه مربوط به تامین مالی زنجیره های تامین، با رعایت الزامات شبکه خدمات پرداخت و از طریق سامانه های بانک مرکزی انجام می شود و همچنین نرخ سود و کارمزد خدمات ارائه شده نیز در چارچوب ضوابط ابلاغی بانک مرکزی است.

طبق شیوه نامه های ابلاغی بانک مرکزی و در چارچوب توافق با مشتری، موسسه اعتباری برای تسویه اعتباری خرید مواد اولیه یا خدمات مورد نیاز بنگاه های تولیدی، پس از دریافت و تکمیل اسناد و مدارک می تواند ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین را برای این امر صادر کند. ضمن اینکه فرایند گردش اعتبار در طول زنجیره تامین، براساس وضعیت تولید کالا و خدمت و تقاضای مشتریان، از سوی موسسه اعتباری مدیریت خواهد شد. 

در یکی دیگر از مواد این دستورالعمل آمده است که موسسه اعتباری می‌تواند برای ارائه خدمات مورد نظر از ابزارهایی مانند برات الکترونیکی، کارت اعتباری، اعتبار اسنادی داخلی مدت دار، اوراق گواهی اعتبار مولد و ابزارهای مالی و تجاری مجاز دیگر استفاده کند. 

همچنین موسسه اعتباری موظف است بنا به دستور بانک مرکزی شرایطی فراهم کند که تمام فرآیندها به صورت شفاف قابل رصد و پیگیری باشد و همچنین جزئیات اطلاعات مالی و اعتباری مربوط یه عملیات تامین مالی زنجیره تامین در سامانه های برخط تعیین شده توسط بانک مرکزی ثبت شود. 

در پایان اینکه، موسسه اعتباری باید قبل از اینکه خدمات تامین مالی زنجیره تامین را به بنگاه های متقاضی ارائه کند، زیرساخت های لازم برای استفاده از درگاه امن غیرحضوری بانک و امضای دیجیتال را برای مشتریان فراهم کند./ ایبنا

دستورالعمل ارائه خدمات تامین مالی زنجیره تامین توسط موسسات اعتباری

چهار شنبه، 1 دی 1400 09:52
نظرات
نام:  نظر: 

قوانین ارسال

  • نظراتی که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • نظرات شما پس از تایید در سایت نمایش داده خواهد شد
ایمیل: 
متن زیر را در کادر کنار آن وارد کنید
* تماس با ما

آدرس:گیلان- رشت- بلوار امام خمینی- کوچه دانشگاه پیام نور- جنب ناحیه کارگاهی سپیدرود رشت- ساختمان کسب و کار

تلفکس :33721349-013
واتساپ: 09028360408
ایمیل: [email protected]
کانال اطلاع رسانی:guilanhim@
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به خانه صنعت معدن و تجارت گیلان می باشد